Introduktion til elever
REBSLAGNING
Rebslageri er et tekstil-håndværk, og i middelalderen kaldte
man dem for ”rebvindere”. Det er altså et håndværk hvor man bruger tekstiler
(stof).
Rebslageriets historie
Reb og tovværk er en af de vigtigste tekniske hjælpemidler
fra tidlig tid som mennesker anvender. De ældste reb findes i Ægypten. De er
næsten 3.300 år gamle. Billeder viser, at ægypterne brugte reb til bygning af
pyramiderne.
Det er nemt at "slå" reb. Det kan man gøre uden de
store tekniske hjælpemidler. Bønder lavede deres simple reb af hestehår, bast,
hør eller svinebørster selv med deres eget "værktøj". Havde man brug
for et reb af bedre kvalitet, gik man til Rebslageren og købte det. Håndværket
kender man så langt tilbage som skibe sejler på de forskellige have.
Der var stor forskel på de rebslagere, som arbejdede i
havnebyer, og dem som lavede reb på landet. Bønderne på landet lavede selv
deres reb, og her var kvaliteten ikke så vigtig. Rebslagerne i havnebyerne lavede
mere holdbare reb, og kunne tjene penge på det.
I Tyskland adskiller man derfor en Seiler og
en Reepschläger. En Reepschläger lavede de tykke, tunge tove, der var
nødvendige til sejlskibene. En Seiler lavede kortere og tyndere reb
til bønderne, eller til brug som tøjsnor, fiskegarn og så videre. Forskellen
kendes ikke i det danske sprog, men den sociale forskel er her den samme.
Hamp
Rebs kvalitet er afhængig af "fibrenes" længde. Om
folk brugte hamp eller hør, var afhængig af regionen de boede i. Man brugte det
materiale, som voksede i nærheden. Jo længere fibrene er, jo sværere er det at
rive rebet over.
Hamp er det bedste naturlige materiale, men hampen tåler
ikke vand (saltvand) i længere tid, og må derfor tjæres for at blive holdbart
til vandbrug. Reb og tovværk blev fortrinsvis lavet af hamp, når de skulle
bruges til sejlskibe. Hampen blev oftest importeret fra Rusland, men
rebslageren kunne også bruge hamp fra sit eget område.
Fremstilling
Man starter med at lave et "garn". At spinde et
garn er en meget gammel teknik. Vi kender også alle teknikken ved fremstilling
af uld. Rebslageren havde hampen rundt om livet, de første garn blev fastgjort
til krogen af rebrokken.(En ting der gør, at krogen kan drejes rundt.) Imens
han gik baglæns drejede en hjælper rebrokken rundt.
Flere garn er nødvendige for at slå et reb. Disse blev lavet
på "Reberbanen". Banen var lang og smal og af omkring 80 - 300 meters
længde. Den bedst kendte er nok Reberbanen i Hamborg. Her arbejdede i
1800-tallet ca. 24 rebslagere (med tilhørende hjælpere). Det er nødvendigt for
at slå reb, at garnene laves fra 15% til 30% længere end det reb, der skal
laves, da det på grund af snoningerne naturligvis bliver kortere. Man bruger
sædvanligvis 3 garn til et reb, men 4 giver en større styrke.
Flere reb blev igen slået sammen til et tov, ligesom flere
tov blev slået sammen til et kabel. Hver gang man slog reb/tov/kabel sammen,
blev produktet kortere (15-30%), og man kan derfor forestille sig, hvorfor man
brugte lange lige gader for at lave reb til sejlskibe.
Rebslagning vejledning
Før I kan gå i gang, skal vi vide
hvordan vi gør, og hvilke redskaber der skal bruges.
Redskaber
Nedenfor kan I se fire tegninger,
der illustrerer de fire redskaber vi skal bruge når vi skal lave et reb.
Rebdeler Rebslager
Garnholder Mavekrog
Derudover skal I bruge 4 ruller
garn, Hvor den ene, skal være den hvide, da den er ekstra stærk.
Opstilling
1
En elev placerer sig med fødderne ved 4,5m
mærket, og påfører mavekrogen.
2
En anden elev holder garnholderen, mens en
tredje elev starter med at binde en lykke om alle 4 garntråde og sætter lykken
på mavekrogen.
3
Den tredje elev går frem og tilbage fra mavekrogen
til rebslageren og spænder trådene fast.
a.
først føres alle fire garntråde rundt om 1.
Krog, og så tilbage, rundt om mavekrogen.
b.
Derefter tilbage og spænder alle fire garntråde
rundt om 2. Krog, os så tilbage og rundt om mavekrogen.
c.
Derefter tilbage og spænder alle fire garntråde
rundt om 3. Krog, og til sidst tilbage og binde garntrådene fast til
mavekrogen.
4
Elev 3 tager nu rebdeleren, og placerer sig ved
eleven med mavekrogen på og fordeler garntrådene (fra hver krog på rebslageren)
i de tre riller.
5
Elev 2 stiller sig klar til at dreje
rebslageren.
Rebslagning
Nu er vi klar til at lave reb.
1.
Elev 2 begynder at dreje håndtaget på
rebslageren i urets retning.
·
Der drejes ca. 100 omdrejninger.
2.
Når der er drejet 100 omdrejninger begynder elev
3, som står med rebdeleren at bevæge sig ned mod rebslageren, i et roligt
tempo. Elev 2 drejer stadig videre.
3.
Når elev 3 når ned til rebslageren, stopper elev
2 med at dreje.
4.
Garntrådene tages af de tre kroge, og samles på
en krog. (uden at lade dem sno sig op)
5.
Elev 2 drejer igen, men nu modsat uderets
retning.
6.
Der drejes til rebet er fast.
7.
Rebet tages af og der bindes en knude i enderne
så rebet ikke går op.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar