Skammel i 12mm finer
Der skal bruges
Ben:
Sæde:
skuffe bund:
Skuffe sider:
Samling
Inden samling er alle flader slebet med sandpapir.
Benet med den korteste brede limes oven på benet med
den længste brede og skrues sammen.
Når alle fire ben er
lavet skal vi nu i gang med at lave skuffen. Vi skal bruge de 4 skuffe sider
start med de to længste.
Vi lime og skruger, de to
længste side stykker på to ben hver så vi ender med to par der ser ud som på
billede nedenfor.
Derefter
limes og skrues, de to par sammen med de to korteste sidestykker.
Når alle ben og sider
er skruet sammen ligges skuffebunden i og skrues fast
Nu mangler vi bare at
sætte sædet på
På puden har jeg valgt at sætte elastikker i hjørnerne, for ikke at puden glider af når man sidder på skamlen
To forskellige udtryk på færdige skamler
Smykke tilbehør i metalsløjt
Smelt Tin med varmepistol
Hæld i form
Tinnet størkner og tages ud ad formen, og så slibes der til man er tilfreds
Praktik opgave
I min praktik oplevede en udvikling i min måde at forberede
mig til undervisningen. Jeg oplevede at jeg til de første par dage, var meget
forvirret, havde ikke overblik over eleverne fordi de meget hurtigt til var
forskellige steder i processen. Jeg havde ikke før praktikken tænkt over, hvor
vigtigt forberedelse til både et emne, men og til de enkelte timer er.
Mandag
|
Tirsdag
|
Onsdag
|
Torsdag
|
Fredag
|
|
08:00-08:45
|
3B mat
|
||||
08:45-09:30
|
3B mat
|
||||
09:50-10:35
|
4A Hån
|
3B mat
|
3B bil
|
||
10:35-11:20
|
4A hån
|
3B mat
|
3Bbil
|
||
10:00-12:45
|
5A sløjt
|
5B Hån
|
|||
12:45-13:30
|
5A sløjt
|
5B hån
|
Et eksempel på nævnte problem:
Dag
|
Hold /fag
|
Hvad
|
Hvordan
|
Mål
|
Mandag
|
4A hånd
|
Tryk
- snakke om
hvilke typer af tryk eleverne kender til
-Snakke om
forskellige metoder at trykke på.
- hvilke ting
skal man være obs. når man trykker. (Hvad der bliver farvet og hvad der
bliver det ”negative rum”)
|
Der udvælges en
trykketeknik som eleverne arbejder med
(Afhænger af
mulige redskaber)
De starter med
at tegne det der skal trykkes.
Snakker i
fælleskab om de tegnede tryk.
Hvilke
overvejelse har eleverne haft.
Der klippes og laves prøvetryk
|
-Eleverne får
kenskab til forskellige tryk metoder.
- placering
- hvordan et
lille mønster i et større sammenhæng blive til et hel andet udtryk
-
farvelærer
|
Mandag
|
5A sløjt
|
Observerer
|
||
Tirsdag
|
3B mat
|
Division
Opstart på
division – hvad kender eleverne til division og hvad betyder det at dividerer
|
Fældes snak med
henblik på at give eleverne en forståelse for division
Efterfølgende
arbejder eleverne i bogen s. 56 -59
|
Eleverne skal
opnå forståelse for hvad division er og hvordan vi bruger det i dagligdagen
|
Onsdag
|
5B Hån
|
Skammel med pude
Eleverne skal
lave en planche hvor de illustrerer hvordan de ønsker deres produkt skal se
ud. Planchen skal vise:
-Farvekort
-Materialevalg (stof)
- et mønster eller enkelt tryk til stoffet
-Løsningsforslag til puden
|
Eleverne får
udleveret en tegning af skamlen, og de bliver vist mit forslag på hvordan jeg
har lavet skamlen. De bliver præsenteret for hvordan man kan lave en design
præsentation iform af en planche.
Eleverne
arbejder sammen 2 og 2 når de skal lave deres planche.
Der skal
snakkes om
-
Farvekort
-
Kontrastfarver og komplementærfarver
-
|
Eleverne
arbejder med at designe proces ud fra nogle givet rammer.
De får kendskab
til en præsentationsform fra skidtes til færdige produkt de arbejder med
Farvelærer og
problemløsning
|
Torsdag
|
3B mat
|
Division
Opsamling fra sidste gang
-Hvad vil det
sige at dividerer -hvordan kan vi bruge det i dagligdagen.
|
Der arbejdes
videre i bogen s 59-
Opsamling ca.
20 min før
-
Er der nogle af eleverne der kan se en
sammenhæng i de opgaver der er lavet
-
Kan vi i fællesskab komme til en ”metode til
hvordan vi dividerer
|
Eleverne skal
opnå forståelse for hvad division er og hvordan vi bruger det i dagligdagen
De får kendskab
til en metode til at dividerer
|
Torsdag
|
3B bil
|
Selvportræt |
Eleverne tegner
dem selv, det behøves ikke nødvendigvis at se ud som dem, de kan:
-Farvesymbol
-Person
karakter ”metefor” (lang næse = stikker næsen i alt = nysgerrig
|
Hvis vi kigger på Mandag med 4A, som skal arbejde med tryk. For det første var det et problem at jeg ikke vidste hvilke materialer der var til rådighed, hvilket gjorde at jeg ikke havde valgt en eksakt trykke metode de skulle arbejde med. I mit hoved gjorde det ikke noget, da jeg jo godt ved hvordan man trykker. Men der tog jeg FEJL.
Det blev en meget kaotisk undervisnings time. Den startede fint op med en fældes snak om hvad tryk var. Jeg valgte (pga. få materialer) at eleverne den dag skulle arbejde med skabelons tryk, hvor eleverne skulle tegne på karton og farve det de gerne vil have står frem, hvorefter vi i fældes taler om om det er muligt eller ej, og hvis det ikke er muligt, hvad kan der så gøres. Dette lyder måske udmærket, men endte med at jeg stod med 20 elever der skiftevis hev i ærmet, og råbte om hjælp, fordi jeg ikke havde tænkt den tanke, at det for nogle elever kan tage lang tid og for andre elever ikke tager så lang tid.
Så min ide om at snakke i fældes om det tegnet tryk fungerede, og der havde det været bedre at jeg havde gået rundt og undervejs snakkede med eleverne.
En anden ting der ikke fungerede, var at jeg ikke havde overvejet, hvor skal der trykkes, hvor skal der tegnes og klippes, og hvad skal de elever der bliver hurtigt færdige lave.
Hvilket betød at der var maling over det hele, det var ikke til at holde styr på hvad de forskellige elever lavede.
Jeg fandt i hvert fald ud af, at det er en god ide at jeg i min planlægning for overvejet opdeling af klasserummet. Det kunne i denne situation havde fungeret meget bedre hvis der var lavet tre områder, et maler område, et tegne område, og et område til en anden aktivitet, til dem der bliver hurtig færdig.
Mandagen efter arbejdede vi igen med tryk og farvelærer. (se plan nedenfor)
Uge 48
Dag
|
Hold /fag
|
Hvad
|
Hvordan
|
Mål for hele forløb
|
Mandag
|
4A hån
|
Tryk
|
-Præsenterer hele forløbet
-får de 3 grundfarver udleveret,
og snakker om hvordan vi kan blande for at få de forskellige farver vi ønsker
(store bord farve bord)
-De starter med at øve tryk med de
trykklodser der er.
(lille bord)
-Tegne efterfølgende deres eget
skabelon til linoleums tryk.
- Snakker med eleverne om de
tegnede tryk.
- Hvilke overvejelse de har.
- Der laves prøvetryk
|
-Eleverne får kenskab til forskellige tryk metoder.
- placering
- hvordan et lille mønster i et
større sammenhæng blive til et hel andet udtryk
- farvelærer
|
For denne undervisning har jeg overvejet, hvor der skal laves hvilken aktivitet, hvilket fungeret godt.
Det der var problemet, var at eleverne skulle starte med at lave en farvecirkel. Nogle elever syndes det var sjovt, og havde ikke de store problemer, mens andre stod helt af og havde meget svært ved at tegne en cirkel, og lave inddelingerne til de forskellige farver. Dette problem kunne jeg muligvis havde ungået, hvis jeg havde lavet cirklen for eleverne.
Næste problem opstod da de gik i gang med at lave linoleums tryk. Problemet var at jeg ikke selv havde lavet et prøvetryk, og selv siddet med det i hænderne, hvilket gjorde det vanskeligere at videregive informationer til eleverne.
Der ud over snakkede jeg med min praktik vejleder på praktikskolen, som forslog at jeg også overveje at tænke på hvor meget tid jeg ville bruge på de forskellige aktiviteter, for ikke planen skrider.
Så hvis vi ser på den sidste uge i praktikken, er min planlægning blevet meder detaljeret og jeg har forsøgt at sætte tid på de forskellige aktiviteter. (Se plan for hele uge 3 nedenfor)
Uge 3
Dag
|
Hold /fag
|
Hvad
|
Hvordan
|
Mål
|
Mandag
|
4A hånd
|
Tryk
Der syes på sy
kørekort og penalhuse.
Slutter af med
at snakke om deres resultat
( for nogle er
det ikke tale om et penalhus, men et stykke stof
|
-Alle er
færdige med tryk
-starter med at
samles rundt om det store bord, hvor vi tar en runde hvor alle kort fortæller hvor de er i.fht.:
- sy –kørekort
- klippet trykt stof
- sy penalhus
(ca 10 min)
-2 er allerede
i gang med at sy penalhus. De syr
færdig. (15-20 min)
-De resterende roterer
på sy maskiner, hvor de syr på deres kørekort.
-Dem der ikke
syr starter på næste forløb der er fra tråd til flade.
|
-Eleverne får
kenskab til forskellige tryk metoder.
- placering
- hvordan et
lille mønster i et større sammenhæng blive til et hel andet udtryk
-Eleverne
arbejder med at formgive med personlig præg.
|
Mandag
|
5A sløjt
|
Arbejde med
skamler
|
||
Tirsdag
|
3B mat
|
matematik i hverdagen
arbejder i
bogen s 72- 81
Arbejder med de
opgaver der er i Excel
|
-Stater med at
repeterer opgaver på side 78. snakker om hvordan man kunne have brugt Excel
til at løse disse.
-Viser
eksemplet på side 75 nederst.
-Snakker om
eksemplet med lommepenge på side 76 og viser eksemplet med hvor lang tid det
tager at spare op til et Camara. (ca. 20 min)
-Elever prøver
selv at undersøge de resterende varer.(ca. 20 min)
-Gennemgår
fældes, Elever kommer op og viser i Excel hvordan de har løst opgaverne,(dem
der ikke har løst skriver med. (ca. 15 min)
-Elever
fortsætter med at med side 76 hvis de ikke er færdige ellers side 77. For dem
der syndes det er meget svært kan de
arbejde med side 80 uden computer. (20 min)
|
Eleverne lærer
at bruge matematik i hverdagssituationer, de lære at vælge den rigtige rigningsart
|
Onsdag
|
5B Hån
|
Skammel med pude
Eleverne laver
deres pude færdig. De skal overveje hvordan de kan gå fra ide til produkt
Slutter med at
fremlægge deres produkt (eller det der er nået)
|
-Starter med at
snakke om hvor langt eleverne er kommet (ca. 10 min)
-Derefter
fordeles elever ud på arbejdspladser, alt efter hvor langt de er nået.
-Eleverne
arbejder sammen to og to og deler symaskine
-Slutter 20 min før og snakker om forløbet, ser hvor
langt der er og om deres produkt stemmer over ens med deres ide.
|
Eleverne
arbejder med at designe proces ud fra nogle givet rammer.
De får kendskab
til en præsentationsform fra skidtes til færdige produkt de arbejder med
Farvelærer og
problemløsning
|
Torsdag
|
3B mat
|
matematik i hverdagen
arbejder i bogen
s 72- 81
Arbejder med de
opgaver i Excel
|
-Stater med at snakke om opgaven side 79
Løser den
første opgave fældes på tavlen (ca. 10 min)
-Elever løser
de resterende opgaver på siden (15 min)
-snakker om
opgaverne elever kommer op og viser hvordan
de har løst (15 min)
-Elever regner
vidre med side 81 hvor der både er opgaver i bog og i Excel
(evalueringssiden)
(25 min)
-Snakker om
hvilke opgaver der var svære og repeterer disse fældes (15 min)
-Elever
arbejder med tilsvarende opg. (15 min)
|
Eleverne lærer
at bruge matematik i hverdagssituationer, de lære at vælge den rigtige
rigningsart
|
Torsdag
|
3B bil
|
Hånd dukker
Eleverne arbejder med det de mangler
|
-Starter i
klassen hvor vi snakker om sidst.
- hvor langt de
er nået. (ca. 10 min)
-bliver i
klassen hvor dem der mangler at sy syr, dem der mangler at male maler.
|
-Arbejde med
skulpturmetoder som modellering
-Fremstille
billeder på baggrund af ideer og fantasi.
|
Det fungerede godt at have en mere strukturerede plan for de forskellige forløb. Der ud over var det en god oplevelse at ikke at have overblik over f.eks linoleums tryk, da det fik mig til at forstå, vigtigheden i selv at lave de processer eleverne skal igennem, da det giver større overblik.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar