Forberedelse til praktik / praktik opgave

Skammel i 12mm finer 

Der skal bruges
Ben:


Sæde:


skuffe bund:


Skuffe sider:


Samling

Inden samling er alle flader slebet med sandpapir.
Start med at samle ben. Et ben består af et ben bed topbredden 10 og et ben med topbredden 8.8
Benet med den korteste brede limes oven på benet med den længste brede og skrues sammen. 






Når alle fire ben er lavet skal vi nu i gang med at lave skuffen. Vi skal bruge de 4 skuffe sider start med de to længste.


Vi lime og skruger, de to længste side stykker på to ben hver så vi ender med to par der ser ud som på billede nedenfor.


 

Derefter limes og skrues, de to par sammen med de to korteste sidestykker.



Når alle ben og sider er skruet sammen ligges skuffebunden i og skrues fast



Nu mangler vi bare at sætte sædet på

På puden har jeg valgt at sætte elastikker i hjørnerne, for ikke at puden glider af når man sidder på skamlen  


To forskellige udtryk på færdige skamler




Smykke tilbehør i metalsløjt 


Smelt Tin med varmepistol


Hæld i form

Tinnet størkner og tages ud ad formen, og så slibes der til man er tilfreds 




Praktik opgave

I min praktik oplevede en udvikling i min måde at forberede mig til undervisningen. Jeg oplevede at jeg til de første par dage, var meget forvirret, havde ikke overblik over eleverne fordi de meget hurtigt til var forskellige steder i processen. Jeg havde ikke før praktikken tænkt over, hvor vigtigt forberedelse til både et emne, men og til de enkelte timer er. 

Mit skema for praktikken så således ud:    


Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
08:00-08:45



3B mat

08:45-09:30



3B mat

09:50-10:35
4A Hån
3B mat

3B bil

10:35-11:20
4A hån
3B mat

3Bbil

10:00-12:45
5A sløjt

5B Hån


12:45-13:30
5A sløjt

5B hån


  
Et eksempel  på nævnte problem:

Nedenfor kan der ses et mit forsøg på at planlægge den første uges undervisning.


Dag
Hold /fag
Hvad
Hvordan
Mål
Mandag
4A hånd

Tryk

- snakke om hvilke typer af tryk eleverne kender til
-Snakke om forskellige metoder at trykke på.
- hvilke ting skal man være obs. når man trykker. (Hvad der bliver farvet og hvad der bliver det ”negative rum”)


Der udvælges en trykketeknik som eleverne arbejder med
(Afhænger af mulige redskaber)

De starter med at tegne det der skal trykkes.
Snakker i fælleskab om de tegnede tryk.
Hvilke overvejelse har eleverne haft.
 Der klippes og laves prøvetryk


-Eleverne får kenskab til forskellige tryk metoder.
- placering
- hvordan et lille mønster i et større sammenhæng blive til et hel andet udtryk
- farvelærer 

Mandag
5A sløjt
Observerer
Tirsdag
3B mat

Division

Opstart på division – hvad kender eleverne til division og hvad betyder det at dividerer
Fældes snak med henblik på at give eleverne en forståelse for division
Efterfølgende arbejder eleverne i bogen s. 56 -59
Eleverne skal opnå forståelse for hvad division er og hvordan vi bruger det i dagligdagen
Onsdag
5B Hån

Skammel med pude

Eleverne skal lave en planche hvor de illustrerer hvordan de ønsker deres produkt skal se ud.  Planchen skal vise:
  -Farvekort
  -Materialevalg (stof)
 - et mønster eller enkelt tryk til stoffet
 -Løsningsforslag til puden 
Eleverne får udleveret en tegning af skamlen, og de bliver vist mit forslag på hvordan jeg har lavet skamlen. De bliver præsenteret for hvordan man kan lave en design præsentation iform af en planche.
Eleverne arbejder sammen 2 og 2 når de skal lave deres planche.
Der skal snakkes om
-          Farvekort
-          Kontrastfarver og komplementærfarver
-           
Eleverne arbejder med at designe proces ud fra nogle givet rammer.
De får kendskab til en præsentationsform fra skidtes til færdige produkt de arbejder med
Farvelærer og problemløsning
Torsdag
3B mat

Division

 Opsamling fra sidste gang
-Hvad vil det sige at dividerer -hvordan kan vi bruge det i dagligdagen.

Der arbejdes videre i bogen s 59-
Opsamling ca. 20 min før
-          Er der nogle af eleverne der kan se en sammenhæng i de opgaver der er lavet
-          Kan vi i fællesskab komme til en ”metode til hvordan vi dividerer  
Eleverne skal opnå forståelse for hvad division er og hvordan vi bruger det i dagligdagen
De får kendskab til en metode til at dividerer
Torsdag
3B bil

Selvportræt 

Eleverne tegner dem selv, det behøves ikke nødvendigvis at se ud som dem, de kan:
-Farvesymbol
-Person karakter ”metefor” (lang næse = stikker næsen i alt = nysgerrig


Hvis vi kigger på Mandag med 4A, som skal arbejde med tryk. For det første var det et problem at jeg ikke vidste hvilke materialer der var til rådighed, hvilket gjorde at jeg ikke havde valgt en eksakt trykke metode de skulle arbejde med. I mit hoved gjorde det ikke noget, da jeg jo godt ved hvordan man trykker. Men der tog jeg FEJL.

Det blev en meget kaotisk undervisnings time. Den startede fint op med en fældes snak om hvad tryk var. Jeg valgte (pga. få materialer) at eleverne den dag skulle arbejde med skabelons tryk, hvor eleverne skulle tegne på karton og farve det de gerne vil have står frem, hvorefter vi i fældes taler om om det er muligt eller ej, og hvis det ikke er muligt, hvad kan der så gøres.  Dette lyder måske udmærket, men endte med at jeg stod med 20 elever der skiftevis hev i ærmet, og råbte om hjælp, fordi jeg ikke havde tænkt den tanke, at det for nogle elever kan tage lang tid og for andre elever ikke tager så lang tid.
Så min ide om at snakke i fældes om det tegnet tryk fungerede, og der havde det været bedre at jeg havde gået rundt og undervejs snakkede med eleverne.

En anden ting der ikke fungerede, var at jeg ikke havde overvejet, hvor skal der trykkes, hvor skal der tegnes og klippes, og hvad skal de elever der bliver hurtigt færdige lave.
Hvilket betød at der var maling over det hele, det var ikke til at holde styr på hvad de forskellige elever lavede.

Jeg fandt i hvert fald ud af, at det er en god ide at jeg i min planlægning for overvejet opdeling af klasserummet. Det kunne i denne situation havde fungeret meget bedre hvis der var lavet tre områder, et maler område, et tegne område, og et område til en anden aktivitet, til dem der bliver hurtig færdig.      

Mandagen efter arbejdede vi igen med tryk og farvelærer. (se plan nedenfor)



Uge 48




Dag
Hold /fag
Hvad
Hvordan
Mål for hele forløb
Mandag
4A hån
Tryk

-Præsenterer hele forløbet
-får de 3 grundfarver udleveret, og snakker om hvordan vi kan blande for at få de forskellige farver vi ønsker
(store bord farve bord)

-De starter med at øve tryk med de trykklodser der er. 
(lille bord)

-Tegne efterfølgende deres eget skabelon til linoleums tryk.
- Snakker med eleverne om de tegnede tryk.
- Hvilke overvejelse de har.
- Der laves prøvetryk
-Eleverne får kenskab til forskellige tryk metoder.
- placering
- hvordan et lille mønster i et større sammenhæng blive til et hel andet udtryk
- farvelærer 
 

For denne undervisning har jeg overvejet, hvor der skal laves hvilken aktivitet, hvilket fungeret godt.
Det der var problemet, var at eleverne skulle starte med at lave en farvecirkel. Nogle elever syndes det var sjovt, og havde ikke de store problemer, mens andre stod helt af og havde meget svært ved at tegne en cirkel, og lave inddelingerne til de forskellige farver. Dette problem kunne jeg muligvis havde ungået, hvis jeg havde lavet cirklen for eleverne.
Næste problem opstod da de gik i gang med at lave linoleums tryk. Problemet var at jeg ikke selv havde lavet et prøvetryk, og selv siddet med det i hænderne, hvilket gjorde det vanskeligere at videregive informationer til eleverne. 

Der ud over snakkede jeg med min praktik vejleder på praktikskolen, som forslog at jeg også overveje at tænke på hvor meget tid jeg ville bruge på de forskellige aktiviteter, for ikke planen skrider.

Så hvis vi ser på den sidste uge i praktikken, er min planlægning blevet meder detaljeret og jeg har forsøgt at sætte tid på de forskellige aktiviteter. (Se plan for hele uge 3 nedenfor)


Uge 3

Dag
Hold /fag
Hvad
Hvordan
Mål
Mandag
4A hånd

Tryk

Der syes på sy kørekort og penalhuse.

Slutter af med at snakke om deres resultat
( for nogle er det ikke tale om et penalhus, men et stykke stof
-Alle er færdige med tryk

-starter med at samles rundt om det store bord, hvor vi tar en runde hvor alle kort fortæller hvor de er i.fht.:
   - sy –kørekort 
   - klippet trykt stof
   - sy penalhus
(ca 10 min) 

-2 er allerede i gang med at sy penalhus. De syr færdig. (15-20 min)

-De resterende roterer på sy maskiner, hvor de syr på deres kørekort.

-Dem der ikke syr starter på næste forløb der er fra tråd til flade.

-Eleverne får kenskab til forskellige tryk metoder.
- placering
- hvordan et lille mønster i et større sammenhæng blive til et hel andet udtryk
-Eleverne arbejder med at formgive med personlig præg.
Mandag
5A sløjt
Arbejde med skamler
Tirsdag
3B mat

matematik i hverdagen 

arbejder i bogen s 72- 81
Arbejder med de opgaver der er i Excel
-Stater med at repeterer opgaver på side 78. snakker om hvordan man kunne have brugt Excel til at løse disse.

-Viser eksemplet på side 75 nederst.

-Snakker om eksemplet med lommepenge på side 76 og viser eksemplet med hvor lang tid det tager at spare op til et Camara. (ca. 20 min)

-Elever prøver selv at undersøge de resterende varer.(ca. 20 min)

-Gennemgår fældes, Elever kommer op og viser i Excel hvordan de har løst opgaverne,(dem der ikke har løst skriver med. (ca. 15 min)

-Elever fortsætter med at med side 76 hvis de ikke er færdige ellers side 77. For dem der syndes det er meget svært  kan de arbejde med side 80 uden computer. (20 min)
Eleverne lærer at bruge matematik i hverdagssituationer, de lære at vælge den rigtige rigningsart
Onsdag
5B Hån

Skammel med pude

Eleverne laver deres pude færdig. De skal overveje hvordan de kan gå fra ide til produkt
Slutter med at fremlægge deres produkt (eller det der er nået)
-Starter med at snakke om hvor langt eleverne er kommet (ca. 10 min)

-Derefter fordeles elever ud på arbejdspladser, alt efter hvor langt de er nået.

-Eleverne arbejder sammen to og to og deler symaskine

-Slutter  20 min før og snakker om forløbet, ser hvor langt der er og om deres produkt stemmer over ens med deres ide.

Eleverne arbejder med at designe proces ud fra nogle givet rammer.
De får kendskab til en præsentationsform fra skidtes til færdige produkt de arbejder med
Farvelærer og problemløsning
Torsdag
3B mat

matematik i hverdagen 

arbejder i bogen s 72- 81
Arbejder med de opgaver i Excel
 -Stater med at snakke om opgaven side 79
Løser den første opgave fældes på tavlen (ca. 10 min)

-Elever løser de resterende opgaver  på siden  (15 min)

-snakker om opgaverne elever kommer op og viser hvordan  de har løst (15 min)

-Elever regner vidre med side 81 hvor der både er opgaver i bog og i Excel (evalueringssiden)
(25 min)

-Snakker om hvilke opgaver der var svære og repeterer disse fældes (15 min)

-Elever arbejder med tilsvarende opg. (15 min)
Eleverne lærer at bruge matematik i hverdagssituationer, de lære at vælge den rigtige rigningsart
Torsdag
3B bil

Hånd dukker

Eleverne arbejder med det de mangler 
-Starter i klassen hvor vi snakker om sidst.
- hvor langt de er nået. (ca. 10 min)

-bliver i klassen hvor dem der mangler at sy syr, dem der mangler at male maler.


-Arbejde med skulpturmetoder som modellering
-Fremstille billeder på baggrund af ideer og fantasi.





Det fungerede godt at have en mere strukturerede plan for de forskellige forløb. Der ud over var det en god oplevelse at ikke at have overblik over f.eks linoleums tryk, da det fik mig til at forstå, vigtigheden i selv at lave de processer eleverne skal igennem, da det giver større overblik.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar